verbeterwerk? 7 tips

Verbeterwerk? 7 tips om de stapel werk sneller te verminderen

 Leerkracht, heb jij meer vrij tijd nodig?

Train jezelf dan in het snel en efficiënt verbeteren.

Zit je nu zuchtend aan een (te) grote stapel?

Deze 7 tips zullen je in de toekomst al een pak werk uitsparen.

De tips zijn voornamelijk bedoeld voor leerkrachten lager onderwijs.

Laat de kinderen hun eigen werk verbeteren

Hier leren de kinderen het meeste van. En het maakt het verbeterwerk voor de leerkracht eenvoudiger. Twee vliegen in één klap.

Hoe?

  • Je kan de correctiesleutel achteraan leggen voor leerlingen die snel klaar zijn. Ze doorstrepen hun fout en proberen op hun plaats opnieuw. Als ze met alles klaar zijn, gaan ze langs bij de leerkracht.
  • of je verbetert klassikaal. Je kan de kinderen de antwoorden laten voorlezen of op het bord noteren. Achteraf kan je dan sneller en diagonaal nakijken.
  • Een andere mogelijkheid is om de correctiesleutel op het digitale schoolbord te projecteren. Ieder verbetert zijn werk op eigen tempo.

Verhoog je verbeter-snelheid

  • Heb je een bundel te verbeteren? Verbeter dan niet per bundel. Je verbetert bij elke leerling de eerste bladzijde, dan de tweede bladzijde enz. Dat gaat sneller vooruit omdat je dan de juiste antwoorden van die bladzijde onthoudt.
  • Als je zelf je rekenblaadjes of toetsen maakt, kan je ze zo opstellen dat je snel kan verbeteren bv. de eerste rij uitkomsten 11, 31, 51, … de tweede rij 22, 42, 62, …  
  • Soms is het handig om de oplossingen te kopiëren op transparantpapier. Je legt het er op en ziet meteen de uitkomst. Dat is bijvoorbeeld heel handig om die tijdrovende hoeken na te meten.
  • Doe een wedstrijdje met jezelf. Hoe lang doe je over een bundel/pakje/werkboek? Probeer de volgende in minder tijd af te werken. Gebruik je chronometer. (Opgelet: niet geschikt voor zaken die nauwkeurig moeten nagekeken worden!)

Verbeter zoveel mogelijk tijdens de les

  • Terwijl de kinderen aan het werk zijn, kan je al een en ander nakijken.  Je kan bijvoorbeeld de kinderen na een half blad bij jou aan je bureau laten komen.
  • Je kan ook zelf rondgaan en bij elke leerling een bepaalde oefening of een bepaald stuk van het werkblad verbeteren.
  • Ik las ook de tip om een krukje te gebruiken waarmee je bij de kinderen kan zitten om mee te kijken tijdens hun werk.
  • Het werk van de leerlingen bij jou aan de instructietafel is sowieso gecorrigeerd.

Laat het verbeterwerk niet opstapelen

  • Kijk elke avond al het werk van die dag na.
  • Gebruik de speeltijd en de middagpauze om al wat verbeterwerk te doen. Je kan dat samen met je collega’s in de leraarskamer. Ondertussen worden er tips, ideeën en bedenkingen uitgewisseld.

Beperk waar mogelijk het aantal werkblaadjes

Er worden vaak werkblaadjes gebruikt voor het vastzetten of verwerken van de leerstof.

Andere mogelijkheden kunnen zijn:

  • een educatief spel
  • een toneelstukje
  • een presentatie
  • een creatieve verwerking

Schakel hulptroepen in

Sommige leerkrachten hebben het geluk om een huisgenoot te hebben die mee verbetert. Toetsen lenen zich hier uitstekend toe. De helper kan bv. de fouten aanduiden waarna de leerkracht de score samentelt.

Digitaliseer

Vaak worden er al mogelijkheden aangeboden die bij de handleiding horen zoals Bingel, Kweetet en Ambrasoft.

Maar je kan ook zelf aan de slag gaan. Online overhoorprogramma’s zoals flubaroo.com en classmarker.com kunnen hier en daar de klassieke toets vervangen.

Nadeel is dat je veel tijd verliest met de voorbereiding. Gelukkig hoef je dat maar één keer te doen.

Heb jij ook een methode?

Heb jij een goede methode gevonden om met verbeterwerk om te gaan?

Hoe ga je efficiënt om met verbeterwerk in het secundair onderwijs?

En in het hoger onderwijs?

 

 

2 antwoorden
  1. Ellen
    Ellen zegt:

    Bij ons mag er in de leraarskamer niet gewerkt worden. Op tijd pauze nemen is ook heel belangrijk, dus in verbeter niet tijdens die 10 min speeltijd.

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] het begin van mijn schoolcarrière (lang, laaaang geleden), toen ik weeral eens gebogen zat over een stapel verbeterwerk, ging ik  op zoek naar activiteiten zonder werkblad. Tijdens mijn zoektocht naar leerrijke […]

Reacties zijn gesloten.