start nieuw schooljaar

Wat doen leerkrachten van het lager onderwijs bij de start van een nieuw schooljaar?

Vraag je je wel eens af wat leerkrachten van de lagere school zoal doen bij de start van een nieuw schooljaar?

Dit is mijn persoonlijke to-do-lijst. Maar het is ook het verhaal van vele anderen.

Ik start het schooljaar altijd na 15 augustus. Ik probeer nog veel thuis te werken zodat ik het vakantiegevoel wat langer kan aanhouden. En ik kan dan ook nog wat langer slapen.

Vanaf 15/8

Dit doe ik op school

  • Klas opnieuw schikken 

De klas werd tijdens de vakantie grondig gepoetst. Alle meubilair staat opeengestapeld in de gang. Het eerste werk is de klas opnieuw geordend krijgen. Hier hoort wel wat denk- en schuifwerk bij. Afhankelijk van wat wel/niet werkte vorig schooljaar denk je na over de opstelling. Reken hier op een dag werk.

De klas in vakantiemodus… #teachersummer #classroomcleanup #summerbreak

Een bericht gedeeld door juf Tania (@juf_tania) op

  • Materiaal van de leerlingen op de lessenaars leggen

Alle schriften, boeken, mappen, schrijfgerief, latten, scharen, … krijgen een nummer. Dat is veel werk maar het voorkomt veel zoekwerk (“Van wie is deze lijm?”) en ruzie (“Die pen was van mij!”) tijdens het schooljaar.  Daarna maak ik met het materiaal pakketjes op de lessenaars van de leerlingen. Ook dit is een dag werk. Vaak moet je nog iets bijbestellen of zelf spullen halen.

  • De praktische klasinrichting organiseren

Waar moeten de knutselwerkjes hangen? Waar leg je de te verbeteren toetsen? Waar zet je de handleidingen? Waar komen de mappen van de kinderen? Nadenken over deze praktische zaken maakt het klasleven makkelijker voor jou en voor de kinderen.

De inhoud van de kasten ruimde ik in juni al op. Nu ga ik na of de inrichting praktisch en logisch is.

De klasdeur wordt versierd en ik hang de eerste wandplaten op.

  • Ritjes naar de Action, Zeeman, Hema, …

Tijdens het klaarmaken van je klas bedenk je hoe leuk/handig het zou zijn als daar nog een extra kast/map/boek/rekje/… zou staan. Dus reken nog op een half dagje shoppen.

Het werken op school gaat altijd trager dan gepland. Dat komt omdat er een komen en gaan is van collega’s. Iedereen wil natuurlijk wat vertellen over de vakantie. En er moeten ook al zaken geregeld worden voor het komende schooljaar.

Dit doe ik thuis

  • Lesvoorbereidingen voor de eerste thema’s maken/updaten

Dit deel neemt toch makkelijk meerdere dagen in beslag. Zeker als er een nieuw leerplan of een nieuwe handleiding is.

  • De jaarplanning maken en educatieve uitstappen plannen: een halve dag werk

En dan zijn er nog een aantal werkjes die minder tijd in beslag nemen:

  • de bestanden op dropbox en Google drive opruimen en ordenen
  • Iomniwize klaarmaken voor een nieuw schooljaar
  • de klasblog SuperKlas5 updaten
  • mijn bureau, boekentas en pennenzak opruimen

 

Na de eerste personeelsvergadering

Tijdens de eerste personeelsvergadering worden activiteiten en lessenrooster voor het komende schooljaar besproken en definitief  vastgelegd.

Sommige zaken kan je dus pas na die eerste vergadering doen:

  • het lessenrooster opstellen
  • de uitstappen vastleggen/reserveren
  • de kalender op de klasblog aanvullen
  • de jaarplanning afwerken
  • de schoolagenda voor de eerste week invullen/plannen
  • de presentatie voor de infoavond herwerken en aanvullen

 

Meer lezen?

Tips en checklists van andere leerkrachten vind je hier:

Een goede start van het nieuwe schooljaar: handige checklist!

Checklist voor een nieuw schooljaar

Voorbereiding nieuw schooljaar

smile and the world smiles with you

Elke dag fluitend naar de klas: 7 tips om negativiteit te overwinnen

Het Huis van 1000 Spiegels

Lang geleden, in een klein dorpje ver van hier was er een plaats bekend als het “Huis van 1000 Spiegels”.

Een vrolijke kleine hond had over die plaats gehoord en besloot ze te bezoeken. Toen hij aankwam sprong hij blij op de trap naar de deuropening van het huis. Hij keek door de deur met zijn oren hoog opgeheven en een vrolijk kwispelende staart. Tot zijn grote verrassing keken 1000 andere gelukkige honden hem blij aan.  Hun staart kwispelde net zo vrolijk als die van hem. Hij glunderde met een grote glimlach. Die werd beantwoord met 1000 grote glimlachen die net zo warm en vriendelijk waren. Toen hij het huis verliet, dacht hij tegen zichzelf: “Dit is een prachtige plek! Ik kom hier nog vaak terug.”

In hetzelfde dorp was er ook een andere kleine hond, die niet zo gelukkig was als de eerste. Ook hij besloot het huis te bezoeken. Hij klom langzaam op de trap naar het portaal, hing zijn hoofd laag en drukte zijn oren plat. Zo keek hij door de deuropening naar binnen.
Hij zag dat 1000 onvriendelijke kijkende honden naar hem staarden en  gromde zijn tanden bloot. Verschrikt zag hij 1000 honden vijandig terugkijken. Hij liep weg en dacht bij zichzelf: “Dat is een verschrikkelijke plek! Hier kom nooit meer terug.”

Leerkracht of schooldirecteur, dat word je uit idealisme.

Wie in het onderwijs werkt, heeft een natuurlijke neiging om in elke situatie het beste van zichzelf te geven. Dat moet ook wel want je werkt met kinderen of met jongeren. En elk van hen verdient het beste onderwijs.

Als je het grote, algehele plaatje ziet, kan je niet anders dan besluiten dat we een van de mooiste jobs ter wereld hebben. We hebben de kans om een verschil te maken, om iets te betekenen in iemands leven. Ons werk ligt aan de basis van bijna alle beroepen ter wereld. Dankzij ons kunnen de leerlingen iets waar ze daarvoor nog niet toe in staat waren.

Het gaat fout op het moment dat je inzoomt op de job. Dan is het moeilijker om je idealisme vast te houden. Lees meer

Hoe een goed doordacht takenbord het leven van een leerkracht een pak makkelijker maakt

Een takenbord is onmisbaar bij een vlot verloop van een dag in de klas.

Het handige is dat je zo’n takenbord al vanaf de jongste klassen kan invoeren. Naarmate de leerlingen ouder worden, kunnen ze meer verantwoordelijkheden aan.

Een goed draaiend takenbord verbetert de algemene sfeer in de klas. Je creërt een gedeelde verantwoordelijkheid en hoeft niet de hele tijd achter de leerlingen hun vodden aan te zitten.

Het takenbord maakt het leven van de leerkracht een pak makkelijker. De laatste tijd liep het mijne niet zo goed meer dus heb ik het vernieuwd.

Een takenbord opstarten doe je zo.

Lees meer

kind bord krijt

Totemtaal: 5 lessen die ik leerde van deze taalmethode

Onderwijsmethodes…

Ik heb er een haat-liefde verhouding mee.
Haat. Omdat ze passie en creativiteit fnuiken. Omdat het een uitgeverij is die bepaalt wat er gebeurt in de klas. De organisatie met als hoofddoel winst maken heeft een dikke vinger in de pap op de klasvloer.

Maar ook liefde. Het is gemakkelijk. Je hoeft als leerkracht enkel maar de leidraad te volgen. Er is instant een rode lijn in alle klassen. Het materiaal is gebruiksvriendelijk en mooi vormgegeven.

In 20 jaar onderwijs heb ik met 4 taalmethodes  gewerkt.

Lees meer

presentatietechnieken

Workshop: Presentatietechnieken

Lesmateriaal uit de workshop presentatietechnieken

Deel 1: Een presentatie maken

Lees meer

studeren

Workshop: Succesvol studeren

Lesmateriaal uit de workshop “Succesvol studeren”

kinderen kring

Waarom leerkrachten (en leerlingen!) van interactieve werkvormen houden.

In het begin van mijn schoolcarrière (lang, laaaang geleden), toen ik weeral eens gebogen zat over een stapel verbeterwerk, ging ik  op zoek naar activiteiten zonder werkblad. Tijdens mijn zoektocht naar leerrijke activiteiten zonder (extra) verbeterwerk vond ik deze begrippen:

  • samenwerkend leren
  • interactieve werkvormen
  • coöperatief leren
  • activerende didactiek

Volgens mij betekent het allemaal ongeveer hetzelfde.

En ik vind het prachtig omdat het werkt. Lees meer

blogger vergrootglas privacy

Bescherming van de privacy: Zit je als blogger in je blootje?

Karen McCullagh deed een onderzoek naar de manier waarop bloggers die persoonlijke informatie delen omgaan met het bewaken van hun privacy. Hoewel het onderzoek al dateer van 2008 zijn er toch veel punten van herkenning voor bloggers anno 2017.

Lees meer

vinger opsteken

Alleen de slimste kinderen die hun vinger opsteken? Maar zo werken wij toch helemaal niet!

Daar gaan we weer.

Het zoveelste vooroordeel over hoe het er in een klas aan toe gaat. Het treft me recht in mijn hart. Ik voel onmacht bij de zoveelste onrealistische voorstelling van de klaspraktijk.

vinger opsteken

“Iedereen is ermee opgegroeid op school. De leerkracht stelt een vraag. De slimsten steken hun vinger hoog in de lucht. Wie aangewezen wordt, mag antwoorden.”

 

Het is de toon die gezet wordt in het artikel van Het Nieuwsblad. Natuurlijk! Als je het zo omschrijft dan is het totaal fout. Daar heb ik geen onderzoek voor nodig. Dat weet toch iedereen?

Maar een leerkracht met hart en ziel doet het niet zo.

Nooit. Never.

Het gros van de leerkrachten houdt van zijn leerlingen. Die wil het beste voor elk kind. Elke dag. Die wil het beste voor de slimsten, het beste voor de dromer, het beste voor degene die deze morgen geen ontbijt had en het beste voor het kind met rekenangst.

Laat ik u eens een eerlijk beeld schetsen.

Lees meer