Wat we de volgende keer tegen onszelf gaan zeggen als we te ziek zijn om voor de klas te staan.

Zijn er lezers die zich hier in herkennen?

Elke keer ik een schooldag niet voor de klas kan staan, doorloop ik een aantal fasen:

  • Intensief tobben of ik nu eigenlijk echt te ziek ben om te gaan werken of dat ik mij alsnog moet vermannen.
  • In de vroege ochtend leuke en leerrijke activiteiten plannen die de kinderen tijdens mijn afwezigheid zelfstandig kunnen doen zodat zij en mijn collega’s zo weinig mogelijk ongemakken ondervinden.
  • Naarmate het uur van vertrek vordert een zenuwslopende innerlijke dialoog (ik ga wel/ik ga niet) voeren.
  • Zagen tegen mijn wederhelft.
  • Op mijn tanden bijten om geen uitgebreide verontschuldigingen en sorry’s te sturen naar iedereen die last heeft van mijn afwezigheid.
  • Thuis rondlopen met schuldgevoelens. Denken dat iedereen boos is op mij/mij een slappeling vindt/dat ik de kinderen tekort doe.
  • Voor het einde van het ziekteverlof terugkeren naar school. Het ziekteverlof met minimum één dag inkorten.
  • Eenmaal terug op school dubbel zo hard werken om te tonen dat ik niet thuis gebleven ben bij gebrek aan engagement.

Zucht.

Nogal energievretend hé?

Maar ik ben niet alleen! Ik lees dezelfde schuldgevoelens in verontschuldigende mails van afwezige collega’s en in tweets van zieke leerkrachten.

Wat is dat toch met ons, onderwijsmensen, dat wij het zo moeilijk hebben met ziek zijn.
Met ons verstand weten we dat niemand eraan ontsnapt. En toch worden we overvallen door schuldgevoel als het ons persoonlijk overkomt.

Het is nochtans niet iets waar  we voor kiezen. Ik heb nooit gewenst om pijn of koorts of enig ander ongemak te hebben. Integendeel, ik haat het om niet mijn normale, energieke zelve te kunnen zijn.

Maar toch, als ik niet voor de klas kan staan, voelt het aan alsof ik iedereen in de steek laat.

Daar zitten een aantal foute denkpatronen achter.

Lees meer

mailbox

Je mailbox leegmaken en leeg houden? Het kan! (Ook als je een hekel hebt aan mails.)

Ik heb een hekel aan een volle mailbox. En ik ben ook geen fan van mails.

Gevolg? Ik kijk niet snel genoeg naar mijn mails. En ik laat mijn mailbox overvol lopen waardoor ik soms belangrijke zaken mis.

Freespiration draait om het vinden van meer tijd om de dingen te doen die je wél graag doet. Tijd dus om hier iets aan te veranderen!

Volle mailboxen zijn niet te omzeilen maar er zijn wel methodes om de mailbox wat minder vol te maken. Ik zocht en vond manieren om die mailbox slimmer en efficiënter aan te pakken.

Er bestaan een aantal trucjes om de berichtenstroom in te perken.

Het zou handig zijn als er gewoon minder mails in de inbox zouden belanden. Dus daar gaan we mee starten.

Schrijf je uit

In je mailbox vind je ongetwijfeld mails die jou weinig interesseren. Vaak gaat het om reclame of om nieuwsbrieven waar je op een onbewaakt moment voor inschreef. Kijk na of er een manier is om te vermijden dat er in de toekomst nog meer volgen. Schrijf je dus uit. 

Dat doe je zo:

  • Stap 1: Open de mail en scroll naar helemaal onderaan.
  • Stap 2: Daar vind je een link om je uit te schrijven. Die link is meestal goed verborgen en in piepkleine lettertjes.
  • Stap 3: Schrijf je uit.

De mogelijkheid om je uit te schrijven is wettelijk verplicht. Staat die knop er niet dan is het spam. Met een klik op de rechterknop van je muis kan je die mail als spam markeren. In de toekomst zal een dergelijke mail onmiddellijk in je spambox terecht komen.

Stuur minder mails

Per verstuurde mail krijg je er anderhalve terug. Het komt er dus op aan om goed na te denken voor je zelf een mail verstuurt.

En wil je niet in een lawine aan mails terecht komen? Gebruik dan geen cc en antwoord niet aan iedereen.  

Maak de inbox overzichtelijk

Na het verwijderen en voorkomen van mails, blijft er nog een hoop over waar je ook effectief wat mee moet gaan doen.

Gebruik de mogelijkheden van je mailprogramma

In heel wat mailprogramma’s vind je allerlei functionaliteiten om de berichtenstroom overzichtelijker te maken.

Ik ben erg fan van het groeperen van de mails.

Dat doe ik:

  • op conversatie/volgens gesprek. Op die manier staan de mails die samen horen bij elkaar.
  • op datum. Dan krijg je van die handige tussentitels.

Jammer genoeg vind je deze functies nog niet in het mailprogramma van Smartschool.

Maak mapjes in je mailbox

Je hebt in je klas toch ook verschillende ringmappen? Wel, dat is ook handig in je mailbox.

Ik heb drie grote delen. Dus 3 dikke virtuele ringmappen:

  1. Inbox
  2. To do
  3. Bewaren

In map 2 en 3 zijn er onderverdelingen in kleinere mapjes. Een beetje zoals tussenschotten in een ringmap.

Nu komt het erop aan om wat discipline te kweken

Tijdig die mailbox openen en opruimen, dus.

Ik doe het zo. Met wat in de inbox staat, probeer ik onmiddellijk iets te doen: verwijderen, beantwoorden of parkeren in map 2 of 3.

Meer lezen?

strategischlui.nl

Getting things done – David Allen

 

Heb jij ook een hekel aan mail(boxen)? Welk systeem heb jij om de mails de baas te blijven?

start nieuw schooljaar

Wat doen leerkrachten van het lager onderwijs bij de start van een nieuw schooljaar?

Vraag je je wel eens af wat leerkrachten van de lagere school zoal doen bij de start van een nieuw schooljaar?

Dit is mijn persoonlijke to-do-lijst. Maar het is ook het verhaal van vele anderen.

Ik start het schooljaar altijd na 15 augustus. Ik probeer nog veel thuis te werken zodat ik het vakantiegevoel wat langer kan aanhouden. En ik kan dan ook nog wat langer slapen.

Vanaf 15/8

Dit doe ik op school

  • Klas opnieuw schikken 

De klas werd tijdens de vakantie grondig gepoetst. Alle meubilair staat opeengestapeld in de gang. Het eerste werk is de klas opnieuw geordend krijgen. Hier hoort wel wat denk- en schuifwerk bij. Afhankelijk van wat wel/niet werkte vorig schooljaar denk je na over de opstelling. Reken hier op een dag werk.

De klas in vakantiemodus… #teachersummer #classroomcleanup #summerbreak

Een bericht gedeeld door juf Tania (@juf_tania) op

  • Materiaal van de leerlingen op de lessenaars leggen

Alle schriften, boeken, mappen, schrijfgerief, latten, scharen, … krijgen een nummer. Dat is veel werk maar het voorkomt veel zoekwerk (“Van wie is deze lijm?”) en ruzie (“Die pen was van mij!”) tijdens het schooljaar.  Daarna maak ik met het materiaal pakketjes op de lessenaars van de leerlingen. Ook dit is een dag werk. Vaak moet je nog iets bijbestellen of zelf spullen halen.

  • De praktische klasinrichting organiseren

Waar moeten de knutselwerkjes hangen? Waar leg je de te verbeteren toetsen? Waar zet je de handleidingen? Waar komen de mappen van de kinderen? Nadenken over deze praktische zaken maakt het klasleven makkelijker voor jou en voor de kinderen.

De inhoud van de kasten ruimde ik in juni al op. Nu ga ik na of de inrichting praktisch en logisch is.

De klasdeur wordt versierd en ik hang de eerste wandplaten op.

  • Ritjes naar de Action, Zeeman, Hema, …

Tijdens het klaarmaken van je klas bedenk je hoe leuk/handig het zou zijn als daar nog een extra kast/map/boek/rekje/… zou staan. Dus reken nog op een half dagje shoppen.

Het werken op school gaat altijd trager dan gepland. Dat komt omdat er een komen en gaan is van collega’s. Iedereen wil natuurlijk wat vertellen over de vakantie. En er moeten ook al zaken geregeld worden voor het komende schooljaar.

Dit doe ik thuis

  • Lesvoorbereidingen voor de eerste thema’s maken/updaten

Dit deel neemt toch makkelijk meerdere dagen in beslag. Zeker als er een nieuw leerplan of een nieuwe handleiding is.

  • De jaarplanning maken en educatieve uitstappen plannen: een halve dag werk

En dan zijn er nog een aantal werkjes die minder tijd in beslag nemen:

  • de bestanden op dropbox en Google drive opruimen en ordenen
  • Iomniwize klaarmaken voor een nieuw schooljaar
  • de klasblog SuperKlas5 updaten
  • mijn bureau, boekentas en pennenzak opruimen

 

Na de eerste personeelsvergadering

Tijdens de eerste personeelsvergadering worden activiteiten en lessenrooster voor het komende schooljaar besproken en definitief  vastgelegd.

Sommige zaken kan je dus pas na die eerste vergadering doen:

  • het lessenrooster opstellen
  • de uitstappen vastleggen/reserveren
  • de kalender op de klasblog aanvullen
  • de jaarplanning afwerken
  • de schoolagenda voor de eerste week invullen/plannen
  • de presentatie voor de infoavond herwerken en aanvullen

 

Meer lezen?

Tips en checklists van andere leerkrachten vind je hier:

Een goede start van het nieuwe schooljaar: handige checklist!

Checklist voor een nieuw schooljaar

Voorbereiding nieuw schooljaar

smile and the world smiles with you

Elke dag fluitend naar de klas: 7 tips om negativiteit te overwinnen

Het Huis van 1000 Spiegels

Lang geleden, in een klein dorpje ver van hier was er een plaats bekend als het “Huis van 1000 Spiegels”.

Een vrolijke kleine hond had over die plaats gehoord en besloot ze te bezoeken. Toen hij aankwam sprong hij blij op de trap naar de deuropening van het huis. Hij keek door de deur met zijn oren hoog opgeheven en een vrolijk kwispelende staart. Tot zijn grote verrassing keken 1000 andere gelukkige honden hem blij aan.  Hun staart kwispelde net zo vrolijk als die van hem. Hij glunderde met een grote glimlach. Die werd beantwoord met 1000 grote glimlachen die net zo warm en vriendelijk waren. Toen hij het huis verliet, dacht hij tegen zichzelf: “Dit is een prachtige plek! Ik kom hier nog vaak terug.”

In hetzelfde dorp was er ook een andere kleine hond, die niet zo gelukkig was als de eerste. Ook hij besloot het huis te bezoeken. Hij klom langzaam op de trap naar het portaal, hing zijn hoofd laag en drukte zijn oren plat. Zo keek hij door de deuropening naar binnen.
Hij zag dat 1000 onvriendelijke kijkende honden naar hem staarden en  gromde zijn tanden bloot. Verschrikt zag hij 1000 honden vijandig terugkijken. Hij liep weg en dacht bij zichzelf: “Dat is een verschrikkelijke plek! Hier kom nooit meer terug.”

Leerkracht of schooldirecteur, dat word je uit idealisme.

Wie in het onderwijs werkt, heeft een natuurlijke neiging om in elke situatie het beste van zichzelf te geven. Dat moet ook wel want je werkt met kinderen of met jongeren. En elk van hen verdient het beste onderwijs.

Als je het grote, algehele plaatje ziet, kan je niet anders dan besluiten dat we een van de mooiste jobs ter wereld hebben. We hebben de kans om een verschil te maken, om iets te betekenen in iemands leven. Ons werk ligt aan de basis van bijna alle beroepen ter wereld. Dankzij ons kunnen de leerlingen iets waar ze daarvoor nog niet toe in staat waren.

Het gaat fout op het moment dat je inzoomt op de job. Dan is het moeilijker om je idealisme vast te houden. Lees meer

kennis is macht

7 manieren om als leerkracht je wetenschappelijke kennis te vergroten

Heb jij ook soms het gevoel dat de leerkracht ‘klein’ gehouden wordt?

Als je flink je leerplandoelen en eindtermen aanvinkt, de handleiding volgt en de groep leerlingen kan ‘mennen’ ben je goed bezig.

Het lijkt of er niet van je verwacht wordt dat je gaat nadenken over goed onderwijs. Laat staan over veranderingen of vernieuwingen.

In de klas heb ik redelijk veel vrijheid maar ik heb geen medezeggenschap over het grotere plaatje.

Op macroniveau mag ik niet mee de visie bepalen. Of de nieuwe leerplannen media mee vormgeven.

Op mesoniveau mag ik bijvoorbeeld niet kiezen voor Google for Education in plaats van Smartschool of  Windows 10 for Education.

Zelfs op microniveau zijn er beperkingen. Ik kan bijvoorbeeld niet kiezen welke nascholing ik volg. Ik kan alleen de nascholingen volgen die binnen de visie en het budget passen.  Verplichte nascholingen zijn niet altijd van hoogstaand niveau. Heel wat interessante nascholingen vallen binnen de schooluren dus ik kan ze niet in mijn vrije tijd doen.

Als je niet oplet, krijg je als leerkracht een blinde vlek.

Lees meer

boek bloggen als een pro

Boekbespreking: ‘Bloggen als een pro’ van Elja Daae

Vroeger verslond ik boeken.

Ik kon echt uren aan een stuk opgaan in een boek. De laatste jaren lukt mij dat niet meer. Ik ben de focus en drive kwijt om lange tijd geconcentreerd te lezen.

Dit boekje kreeg ik voor mijn verjaardag. De ondertitel van het boek Bloggen als een pro klonk in mijn geval dus veelbelovend: in 60 minuten. Ik heb die 60 minuten verspreid over 2 dagen. In gestolen momenten las ik een stukje. De structuur van dit boekje zit handig in elkaar: eenvoudig afgeronde hoofdstukken waardoor je het boek makkelijk kan wegleggen om op het even welk moment weer op te pakken.

Het boekje is niet groot. Als je je hand strekt, past het tussen het topje van je duim en het topje van je middelvinger. Het telt 140 bladzijden gevuld met makkelijke hapjes tekst. Dat moet ook wel, wil je als schrijver de belofte van 60 minuten waarmaken. (Zou iemand van de uitgeverij dat getimed hebben?)

Wat ik onthou uit ‘Bloggen als een pro’

Lees meer

Hoe een goed doordacht takenbord het leven van een leerkracht een pak makkelijker maakt

Een takenbord is onmisbaar bij een vlot verloop van een dag in de klas.

Het handige is dat je zo’n takenbord al vanaf de jongste klassen kan invoeren. Naarmate de leerlingen ouder worden, kunnen ze meer verantwoordelijkheden aan.

Een goed draaiend takenbord verbetert de algemene sfeer in de klas. Je creërt een gedeelde verantwoordelijkheid en hoeft niet de hele tijd achter de leerlingen hun vodden aan te zitten.

Het takenbord maakt het leven van de leerkracht een pak makkelijker. De laatste tijd liep het mijne niet zo goed meer dus heb ik het vernieuwd.

Een takenbord opstarten doe je zo.

Lees meer

kind bord krijt

Totemtaal: 5 lessen die ik leerde van deze taalmethode

Onderwijsmethodes…

Ik heb er een haat-liefde verhouding mee.
Haat. Omdat ze passie en creativiteit fnuiken. Omdat het een uitgeverij is die bepaalt wat er gebeurt in de klas. De organisatie met als hoofddoel winst maken heeft een dikke vinger in de pap op de klasvloer.

Maar ook liefde. Het is gemakkelijk. Je hoeft als leerkracht enkel maar de leidraad te volgen. Er is instant een rode lijn in alle klassen. Het materiaal is gebruiksvriendelijk en mooi vormgegeven.

In 20 jaar onderwijs heb ik met 4 taalmethodes  gewerkt.

Lees meer

presentatietechnieken

Workshop: Presentatietechnieken

Lesmateriaal uit de workshop presentatietechnieken

Deel 1: Een presentatie maken

Lees meer