Marketing in de klas: project “wafels verkopen op de markt”

Dit artikel kadert in een lessenreeks die ik uitwerkte. Wat vooraf ging, lees je hier http://www.freespiration.be/project-wafels-verkopen/

Les 1: Verkenning van het filmpje (50′)

Doel van de les: neuzen in dezelfde richting, basis van marketing

Benodigdheden

Eerste keer kijken

We kijken samen naar het filmpje “Goed verkocht”.
Daarna krijgen de kinderen even de tijd om in hun groepje zoveel mogelijk zaken te noteren die ze uit het filmpje onthouden hebben en die bruikbaar zijn bij de verkoop van onze wafels.

Tweede maal kijken

Nu zet ik het filmpje af en toe stil en ik filter volgende elementen door er even over te praten.
  • aantrekkelijke verpakking
  • psychologische prijszetting bv €3,95 (doorstrepen en een goedkopere prijs noteren doen we niet want we willen integer blijven)
  • framing: een supermooi kraam hebben
  • contextualisering: we verkopen een verhaal! (meer in de volgende les)
  • presenteren op een dienbordje (proevertjes)
  • goed nadenken over wat we gaan zeggen
  • zorg dat je jezelf verkoopt (belangrijke troef: jullie zijn kinderen)
  • we zullen op de dag zelf naamkaartjes dragen om aanspreekbaarheid en band met eventuele koper te vergroten
  • ja-ritme (daar ga ik niet bewust aan werken, botst weer met integriteit)
  • bij verkoop de wafels omhoog houden
  • mensen voor ons verkoopkraam! We gaan geen fopmensen gebruiken maar onze ouders en familie uitnodigen om te komen kopen.
  • je kent pas de winst nadat je de kosten afgetrokken hebt
  • het is niet omdat je het product duurder verkoopt dat je meer winst hebt

Les 2: We verkopen ons verhaal (50′)

Doel van de les: We verkopen meer dan wafels, we verkopen ook het verhaal achter de wafels. Kan iedereen het verhaal vertellen?

Benodigdheden:

  • per groep een A3 blad en een dikke stift
  • blad al voorgetekend als empathy map

Activeren van de voorkennis (10′)

Klasgesprek over hoe de kinderen de kinderen de 500 wafels vorig schooljaar wonnen bij Pakaan. (Onder leiding van de juf van het 4de leerjaar).

Empathy maps maken

Wat een empatthy map is en hoe je hem maakt, lees je op de website www.occhio.nl

Bron: occhio.nl

We passen het principe van de empathy maps toe en proberen in het hoofd te kijken van een:
  • papa die onze school niet kent
  • opa met honger (heeft nog niet beslist wat te eten)
  • mama met kinderen in de concurrerende school
  • ouder van een kleuter op onze school
  • journalist van de krant
De eerste doen we samen. (5′)
De andere vier worden uitgewerkt in groep met ondersteuning van mij.(10′)

Wat ze gevonden hebben, brengen ze naar voren in de klas. (10′)

Rollenspel (15′)

Uit elk groepje komen twee leerlingen naar voren. Eén leerling speelt het personage uit de empathy map, de ander speelt zichzelf.

We leggen bij de  bespreking vooral de nadruk op wat al zeer goed ging.

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Wat vooraf ging, lees je hier http://www.freespiration.be/wafelsverkopenles1en2/ […]

Reacties zijn gesloten.