smile and the world smiles with you

Elke dag fluitend naar de klas: 7 tips om negativiteit te overwinnen

Het Huis van 1000 Spiegels

Lang geleden, in een klein dorpje ver van hier was er een plaats bekend als het “Huis van 1000 Spiegels”.

Een vrolijke kleine hond had over die plaats gehoord en besloot ze te bezoeken. Toen hij aankwam sprong hij blij op de trap naar de deuropening van het huis. Hij keek door de deur met zijn oren hoog opgeheven en een vrolijk kwispelende staart. Tot zijn grote verrassing keken 1000 andere gelukkige honden hem blij aan.  Hun staart kwispelde net zo vrolijk als die van hem. Hij glunderde met een grote glimlach. Die werd beantwoord met 1000 grote glimlachen die net zo warm en vriendelijk waren. Toen hij het huis verliet, dacht hij tegen zichzelf: “Dit is een prachtige plek! Ik kom hier nog vaak terug.”

In hetzelfde dorp was er ook een andere kleine hond, die niet zo gelukkig was als de eerste. Ook hij besloot het huis te bezoeken. Hij klom langzaam op de trap naar het portaal, hing zijn hoofd laag en drukte zijn oren plat. Zo keek hij door de deuropening naar binnen.
Hij zag dat 1000 onvriendelijke kijkende honden naar hem staarden en  gromde zijn tanden bloot. Verschrikt zag hij 1000 honden vijandig terugkijken. Hij liep weg en dacht bij zichzelf: “Dat is een verschrikkelijke plek! Hier kom nooit meer terug.”

Leerkracht of schooldirecteur, dat word je uit idealisme.

Wie in het onderwijs werkt, heeft een natuurlijke neiging om in elke situatie het beste van zichzelf te geven. Dat moet ook wel want je werkt met kinderen of met jongeren. En elk van hen verdient het beste onderwijs.

Als je het grote, algehele plaatje ziet, kan je niet anders dan besluiten dat we een van de mooiste jobs ter wereld hebben. We hebben de kans om een verschil te maken, om iets te betekenen in iemands leven. Ons werk ligt aan de basis van bijna alle beroepen ter wereld. Dankzij ons kunnen de leerlingen iets waar ze daarvoor nog niet toe in staat waren.

Het gaat fout op het moment dat je inzoomt op de job. Dan is het moeilijker om je idealisme vast te houden.

Denk maar aan:

  • van hogerhand opgelegde en uitermate nutteloze administratieve taken
  • het werken met een minimum aan middelen
  • uit idealisme geboren leerplannen waar de oorspronkelijke gedachte in de uiteindelijke versie alleen nog met een vergrootglas terug te vinden is
  • een functiebeschrijving waaraan zelfs de meest geëngageerde leerkracht onmogelijk kan voldoen
  • bepalende beslissingen die genomen worden door mensen die niet zelf met hun voeten in de modder staan
  • verplichte nascholingen van een bedroevend laag niveau

enzovoort enzovoort…

Idealisme en het beste van jezelf willen geven, zijn hele mooie eigenschappen voor wie in het onderwijs staat. Maar het zijn ook eigenschappen die je de das omdoen als je het niet kan doseren.

Positief denken is een noodzakelijke levenshouding.

Met hetgeen op leerkrachten, directies en scholen afkomt is die levenshouding niet altijd evident om vol te houden. Wat je nodig hebt, is een flinke dosis positiviteit en enthousiasme.

Langs de andere kant moet je ook grenzen kennen en bewaken om in je onderwijscarrière te blijven bruisen van energie. Heel eenvoudig komt het hierop neer dat je activiteiten die energie vreten tot een minimum moet beperken en de activiteiten die je energie geven moet uitbouwen.

Door de jaren heen heb ik een aantal gewoonten ontwikkeld die mij er doen in slagen om (bijna) elke dag fluitend naar het werk te vertrekken, ook als het tegengaat. Ik heb ze voor jou, lieve lezer, verwerkt in 7 tips.

Tip 1: Ontdek de kracht van positief denken: zet de roze bril op.

Elke situatie heeft voordelen of leerkansen of groeikansen. Uit alles valt iets positiefs te halen. Ga er bewust naar op zoek. Je kan het door een roze of door een zwarte bril bekijken. Welke bril het wordt, kies je helemaal zelf. Je moet wel goed opletten welke bril je kiest want hij kleurt niet alleen jouw dag maar ook die van de mensen in je omgeving.

Tip 2: Leer relativeren: creëer af en toe een blinde vlek.

“De soep wordt nooit zo heet gedronken als geschonken,” zegt mijn moeder altijd. Er schuilt enorm veel wijsheid in dat spreekwoord. Wie al een tijdje meegaat in onderwijs heeft het al meerdere keren ervaren: er wordt geroeptoeterd over een bepaalde vernieuwing/hype/omwenteling. Discussies laaien hoog op, doemscenario’s worden uitgerold en de mensen op de werkvloer zijn in alle staten.

Gezond verstand van leerkrachten en schooldirecteurs is een goede voorspeller om te weten hoe snel de storm zal veranderen in een zeebries. Maar in het heetst van de strijd is dat gezond verstand zoek.
En daarom is die blinde vlek heel handig. Ze helpt je om niet mee te gaan in negatieve voorspellingen. Waardoor je weer al je tijd en energie kan steken in wat echt telt: de leerlingen en de school.

Tip 3: Stop je negatieve gedachten Lijst op wat je leuk vindt en wat goed gaat.

Iedereen op het onderwijswerkveld heeft dit al eens meegemaakt. Ergens halverwege het schooljaar, als de donkere maanden starten, loopt je batterij gevaarlijk leeg. Als je mentaal niet goed in je vel zit, is het heel moeilijk om positief ingesteld te blijven.
Mij helpt het dan om even stil te staan en op te lijsten wat op dat moment goed gaat. Neem af en toe 5 minuten de tijd om bewust te focussen op de leuke kanten van de job.

En slaap voldoende, dat helpt ook.take a nap quote

Tip 4: Betrek niet alles wat fout gaat op jezelf

Geëngageerde mensen hebben de neiging om alles op zichzelf te betrekken als zaken in hun omgeving fout gaan. Ze geven zichzelf de schuld of vinden dat zij het eigenhandig moeten oplossen.

Er zijn nochtans 4 spelers in het spel. De 4 LL-en.

  • Leerling (talenten, mogelijkheden, thuissituatie, …)
  • Leerstof
  • Leerkracht
  • Landschap (school, maatschappij, wetgeving, …)

Je kan hoogstens voor 25% op jezelf betrekken. Je bent dus minder belangrijk dan je denkt 🙂 .

Tip 5: Negeer negatieve mensen

Sommige mensen zoeken actief naar  mogelijke problemen. Ze waarschuwen graag voor nakende gevaren. Ze voorspellen de toekomst op een negatieve manier. Ze zoeken en vinden in het gedrag van mensen rondom hen het bewijs van hun doemdenkende voorspelling.

Voor je algemeen welzijn is het belangrijk om dergelijke mensen snel te lokaliseren. Maar je hoeft hen niet te mijden.

Belangrijk bij ontmoetingen met negatieve mensen:

  • baken de onderwerpen waarover je met hen praat strikt af
  • zorg dat je bij een ongemakkelijk gevoel het gesprek snel kan afronden
  • waak erover dat je niet besmet raakt met negativiteit

Tip 6: Investeer heel hard in je talenten

Alleen proberen beperken wat niet leuk is of niet goed gaat, is onvoldoende om fluitend naar het werk te gaan.

Wat je net zoveel (en misschien zelfs nog meer) nodig hebt om elke dag te bruisen van energie zijn kansen:

  • kansen om je talenten te ontplooien
  • kansen om te groeien in je job

Die kansen worden je zelden aangeboden, je moet daar zelf bewust naar op zoek gaan.

Tip 7: Waak over de balans tussen werk en privé

Er zijn maar 24 uur in een dag. Maak voor jezelf een deadline. En laat los wat binnen die tijd niet af is. Je privéleven, je gezin, je vrije tijd zijn net zo belangrijk! Op het einde van de rit heeft niemand wat aan een leerkracht/directeur met een lege batterij.

Lukt het jou om de vrolijke hond te zijn? Hoe doe jij dat?

Het is niet makkelijk om elke dag als blije hond het huis van de 1000 spiegels te betreden. Je moet er bewust voor kiezen.

Heb jij ook tips om elke dag fluitend naar het werk te gaan?

 

Graag geschreven,

juf Tania

 

 

 

PS. Heb je even tijd? Kijk en luister ook eens naar Zig Ziglar.