kinderen kring

Waarom leerkrachten (en leerlingen!) van interactieve werkvormen houden.

In het begin van mijn schoolcarrière (lang, laaaang geleden), toen ik weeral eens gebogen zat over een stapel verbeterwerk, ging ik  op zoek naar activiteiten zonder werkblad. Tijdens mijn zoektocht naar leerrijke activiteiten zonder (extra) verbeterwerk vond ik deze begrippen:

  • samenwerkend leren
  • interactieve werkvormen
  • coöperatief leren
  • activerende didactiek

Volgens mij betekent het allemaal ongeveer hetzelfde.

En ik vind het prachtig omdat het werkt.

Ondertussen zijn de bijbehorende werkvormen al ingeburgerd in menig klaslokaal: placemat, denken-delen-doen, dobbelen, …

Ik ga ze hier nu niet allemaal op een rij zetten, je kan je geheugen opfrissen in dit artikel uit wijleren.nl .

Ik ben echt een grote fan van activerende werkvormen.

Het is goed voor de kinderen:

  • het doorbreekt de sleur
  • de leerlingen verwerken actief de leerstof
  • en vaak moeten ze ook eens (een beetje) bewegen

En het is goed voor de leerkracht:

  • je hebt er geen extra verbeterwerk door (!)
  • slim gekozen werkvormen vragen niet veel of hoogstens eenmalig voorbereidingswerk of materiaal

 

Als ik een lesdag voorbereid, voorzie ik zaken die de sleur doorbreken.

Niet altijd in elke les, natuurlijk. Het moet nu ook geen lunapark worden. Een leersfeer is waar we naar streven.

Meestal zoek ik een instap die een beetje leven in de brouwerij brengt. Een spelletje. Of iets doen. Of een activerende werkvorm.

Heel soms gaat het eens omgekeerd. Dan zie ik een leuk idee en dan bekijk ik welke les ik er rond kan bouwen. Dat mag natuurlijk niet, ik weet dat. Het doel is belangrijker dan het middel. Maar als het middel de max is dan wordt er al eens een uitzondering gemaakt.

Ideeën vind je overal op het internet. Maar ik heb mijn favoriete bronnen.

Mogelijkheid 1: ik zoek een spelletje op Pinterest.

Pinterest is mijn absolute favoriet. Lesideeën van over de hele wereld, wat een luxe! Je vindt het meest bruikbare materiaal als je Engelse zoektermen gebruikt.

Als ik een leuke herhalingsles wil geven, dan kies ik bvb. “review games”.

Als ik een spelletje voor in de Wiskundeles zoek, typ ik bv. “math games”.

Mogelijkheid 2: de gratis producten van Google

We leven niet voor niets in een digitaal tijdperk! In Google drive vind je alles wat je nodig hebt om online samen te werken. Als de leerlingen bijvoorbeeld samen een presentatie moeten maken, dan is Google presentaties een prima instrument.

Mogelijkheid 3: de klassieke activerende werkvormen

Dit document van SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) is het meest complete wat ik  kon vinden.  Het is een beetje lastiger zoeken omdat het document toch wel wat leeswerk vergt. Maar er zitten leuke dingen tussen!

 

Zoveel aanbod, hoe weet je wat je moet kiezen?

Simpel.

Ik kies altijd iets wat mij leuk lijkt

De truuk is iets uit te zoeken waar jij enthousiast van wordt. Hoe enthousiaster de leerkracht is, hoe leuker de leerlingen het zullen vinden.

Ik maak het mezelf niet nodeloos moeilijk

Ik kies dus iets waar de voorbereiding minder lang duurt dan de tijd die ik aan de activiteit zal besteden.

Activiteiten met massa’s materiaal of extra verbeterwerk vallen af.

 

Binnenkort hebben we tablets op school. (Joepie!)

En dan kunnen we met apps aan de slag. Blogs daarover volgen!